Dr. Orly Nir Shapira

רח' מנדלסון 4 פתח תקווה

טלפון 03-9192343

דואר אלקטרוני: nirshapira.orly@gmail.com :  אתר:  www.perioclinic.co.il

טיפול במחלת חניכיים   -  איפה אני מתחיל?

אם אובחנת לאחרונה כסובל ממחלת חניכיים, כמובן שיש לך שאלות איך הטיפול מתחיל ומה מהלך הטיפול במחלה.  קריאת מסמך זה תיתן לך תשובות אשר יחשפו לפניך את אפשרויות טיפול אשר מטרתם שמירת מחלת החניכיים תחת בקרה, ולגלות לך מהן אפשרויות הטיפול חדשניות והיעילות ביותר אשר ידועות כיום.

חניכיים חולים                                                                    חניכיים בריאים

מהי מחלת חניכיים? מחלת חניכיים (פריודונטיטיס) היא מחלת הרקמות אשר סובבות את השן ותומכות בה.  זוהי מחלה הנובעת מזיהום חיידקי כרוני של המהווים את מנגנון התמיכה של השן.  הגורם הראשוני למחלה הם חיידקי הרובד הדנטאלי (פלאק) שהיא שכבה דביקה,עדינה וחסרת צבע שנוצרת באופן תמידי על השיניים.  גירוי חיידקי זה יוצר תגובה מקומית של דלקת, והצרוף בין הזיהום לדלקת  גורם לתוצאה של הרס הרקמות הסובבות את השן.  שמירה ביתית יומיומית של ניקיון השיניים בעזרת מברשת ואמצעי ניקוי בין השיניים (חוט או קיסם דנטאלי)- מונעים את בנייתו של הרובד.  אם הרובד אינו מוסר- לאורך זמן הוא הופך לאבנית.  האבנית היא קשה, ואין אפשרות יותר להסירה בעזרת צחצוח.  אם נוצרת אבנית תת-חניכית, היא מונעת את הסרת הרובד בצחצוח ומגרה את החניכיים, ומהווה גורם סיכון למחלת החניכיים.

חומרים רעילים הנוצרים על ידי החיידקים ברובד מגרים את החניכיים ויוצרים דלקת, אשר גורת להרס הרקמה התומכת של השן, כולל העצם.  חלק מהאנשים מגבים בדלקת חמורה יותר, אשר מגבירה את ההרס.  בעקבות התהליך הזה נוצרים "כיסים" בין החניכיים לשיניים, שהם בעצם הפרדה של מנגנון התמיכה מהשן. כיסים אלו מהווים מלכודת לרובד וחיידקים, ומעגל ההרס ממשיך.  ככל שהמחלה מתקדמת יותר, מופחתת התמיכה של השן, ונוצרים כיסים עמוקים יותר.  אם המחלה לא מטופלת בזמן, ההפחתה הקשה במנגנון התמיכה גורמת לכך כי אין אפשרות יותר שן לתפקד, אין אפשרות לטפל בה והיא מהווה מקור זיהום – ולכן יש להוציא אותה. המחקר בשנים האחרונות אף הצביע על קשר בין זיהום בחניכיים למחלות קשות כמו מחלות לב, נשימה, פגות ועוד.

האם טיפול במחלת חניכיים אומר ניתוחי חניכיים?  כפי שאתם רואים, שמירת בריאות החניכיים חיונית לבריאות הגוף כולו, לכן יש חשיבות להבנת אפשרויות הטיפול אשר יעזרו לך לשמר את בריאות  החניכיים וישאירו אותך עם חיוך.  ישנה דעה נפוצה כי הטיפול במחלת החניכיים הוא ניתוחי חניכיים.  העובדה היא, שהדרך הרצויה בטיפול במחלת חניכיים תהיה היעילה ביותר לאותו מקרה והפחות חודרנית האפשרית.  מטרה זו יכולה להיות מושגת במקרים רבים בעזרת טיפולים לא-כירורגיים.  לעיתים, במקרים קשים, בהם אנו צופים כי ניתוח חניכיים ייתן תוצאה טובה יותר – נמליץ על ביצוע הניתוחים, על מנת לנסות להביא את החניכיים למצב תקין יותר.

בדיקת החניכיים:  מחלת חניכיים, וכן גורמי הסיכון הייחודיים לאותו מטופל, מאובחנים על ידי בדיקת חניכיים מקפת.  אנו נתמקד בתלונתך העיקרית, במצבך הרפואי הכללי, נבדוק קלינית  את מצב הפה והחניכיים, וננתח את צילומי הרנטגן.  בזמן זה נבהיר לך מה הם גורמי הסיכון שלך למחלה,כ גון עישון, מצבים בריאותיים מסוימים, לחץ נפשי, הריון, שימוש בתרופות, חריקת שיניים, תזונה ועוד.

שמירת ניקיון השיניים הביתית

זהו הגורם החשוב ביותר בייצוב מצב החניכיים ועצירת המחלה.  האנשים שאובחנו כחולים המחלה, סימן שהם רגישים לה, כלומר רגישים לחיידקים בפה יותר מאשר אנשים אחרים.  לאור זאת, יש צורך לשמור על ניקיון השיניים יותר מאשר רוב האנשים.  חשוב שתיישמו באדיקות את ההדרכה לצחצוח נכון שקיבלת או תקבל, כולל  השימוש במברשת ובעזרים לצחצוח בין השיניים.  היגיינה אוראלית טובה יחד עם ניקוי מקצועי במרפאה, הם שילוב אשר מהווה את "הקו הראשון" בהגנה מפני מחלת חניכיים, יכול למנוע התקדמות המחלה, ובשלבים ראשוניים של המחלה (דלקת ללא פגיעה בתמיכה) יכול אף להחזיר את המצב לקדמותו

brush1

הדרכה לצחצוח נכון

ניקוי עמוק תת-חניכי (הטרייה תת חניכית, "הקצעת שורשים") :

ניקוי עמוק תת-חניכי  זהו ניקוי של פני שטח השורשים החשוף לכיס החניכיים.  ניקוי זה אמור להוריד רובד תת-חניכי, רעלנים של חיידקים ואבנית תת-חניכית.  זהו ניקוי עמוק יותר מאשר הניקוי הרגיל התקופתי, ודורש בדרך כלל מספר פגישות והרדמה מקומית.  טיפול זה יכול להיות מלווה גם בשטיפות תת-חניכיות בעזרת חומרים אנטי-בקטריאלים, הגורמים להרג החיידקים שהצליחו לשרוד את הניקוי העמוק.   המחקר מראה כי טיפול זה יעיל בהורדת הדלקת בחניכיים, גורם לצמצום בעומק הכיסים, וגורם לשנוי בהרכב החיידקים בכיסים מחיידקים הקשורים למצב מחלה לאלו הקשורים למצב בריאות.   כמו כן המחקר מראה כי מטופלים רבים מגיבים מצוין לטיפול משולב של היגיינה ביתית טובה מאוד ולניקוי העמוק, ולאחר הטיפול הזה אין צורך בטיפול נוסף, כולל ניתוחים. במקרים קשים, לעיתים נותרים פגמים בחניכיים ובעצם התומכת של השיניים, וניתוח חניכיים יוכל לשפר את המצב.  במקרים אלו נמליץ על ביצוע ניתוח ונסביר את מטרתו והתוצאות הצפויות ממנו.

צריך לקחת אנטיביוטיקה?

במקרים מסוימים, מרשם לנטילת כדורי אנטיביוטיקה ניתן מיד לאחר תקופת הניקוי העמוק.  אנטיביוטיקה מיועדת לטפל בזיהומים הנגרמים על ידי חיידקים, אבל היא בעלת תופעות לוואי שונות מיצירת אלרגיות ועד יצירת חיידקים עמידים לתרופה, וברוב המקרים של מחלת חניכיים אין צורך בשימוש באנטיביוטיקה. חשוב ביותר להשתמש בתרופה זו רק במקרים קשים ("מחלת חניכיים אגרסיבית"), בהם יש סיכוי טוב כי הטיפול האנטיביוטי יתרום תרומה משמעותית לעצירת המחלה.

.

תרופות אנטי-חיידקיות בשחרור מקומי

הנזק במחלת חניכיים נותר מחיידקים ומתגובת החניכיים לחיידקים אלו.  חומרים חדישים שיתכן שנמליץ על השימוש בהם בטיפול במחלה שלך הם חומרים העוזרים לסלק את הזיהום, לפגוע בחזרת החיידקים האלימים אל מתחת לחניכיים ועל ידי כך מונעים את הנזק שבזיהום.  חומרים אלו משחררים באופן מקומי ומושהה חומרים אנטי-חיידקיים אל תוך כיס  החניכיים וחומרים אלו מסלקים או מדכאים את החיידקים.  צורת ההכנסה שלהם היא בג'ל או בצ'יפ, המוחדרים אל מתחת לקו החניכיים.

image013

תרופות הפועלות ישירות על מנגנון הדלקת (host modulators)

ישנם מקרים קשים, בהם קיימים גורמי סיכון רבים קשים לשליטה, או שהמחלה לא מגיבה לטיפול כפי שציפינו שתגיב, ואז יש צורך לשקול טיפול נוסף ושונה במחלת החניכיים.  קבוצת תרופות שפותחה לענות על מיקרים כאלו, הם תרופות הפועלות ישירות על מנגנון הדלקת (host modulators).  אלו תרופות הנלקחות דרך הפה לתקופה ממושכת יחסית, ומטרתן לשנות ולדכא את תגובת הגוף לחיידקים, ובכך למנוע את הרס הרקמות סביב השיניים.  תרופות אלו מכוונות לדכא פעילות של אנזימים בגוף, אשר גורמים להרס הרקמה.  תרופות אלו הן חדישות ביותר ומהוות פריצת דרך מחשבתית וטיפולית במחלת החניכיים.  עקב חדשנותן,  הידע על התוצאות לטווח ארוך וכן תופעות לוואי לטווח ארוך עדיין לא ידועות.  בשלב זה השימוש בהן נעשה בזהירות, ובמקרים קשים בלבד.

ניתוחי חניכיים – מהם ולמי הם?

ניתוחי חניכיים הם השלב השני של הטיפול במחלת החניכיים, ונועדו  לטפל בדלקת שלא הצלחנו לפתור על ידי הטיפול השמרני, וכן לטפל בפגמים בחניכיים ובעצם שיצרה המחלה.  ישנם סוגים שונים של ניתוחי חניכיים, עם מטרות שונות (כגון צמצום כיסים, "ניקוי פתוח", כיסוי שורשים חשופים, השתלת רקמת חניכיים, בנייה מחדש של מנגנון האחיזה של השן ועוד).  לא כל סוג ניתוח מתאים לכל מקרה, ואנו מתאימים את הניתוח לצורך ולנתונים הספציפיים של אותו אדם ואותה שן.

הטיפול הצליח?

הטיפול במחלת חניכיים הוא "טיפול ביולוגי" ותלוי בטיפול הרפואי הניתן אך יותר אף בטיפול הביתי היומיומי שלך.  תהליך הריפוי דורש זמן, ויש צורך בסבלנות.  מספר חודשים לאחר הטיפול, נבצע בדיקה חוזרת של מצב החניכיים ונוכל להעריך את הצלחת הטיפול, ואם יש צורך בטיפול נוסף או שונה.  בשלב זה אנו מעריכים אם יש צורך בטיפול תרופתי או כירורגי , אשר יטפלו באזורים בהם הטיפול שניתן לא נתן תוצאות מספקות.  מטרת הטיפולים הנוספים תהיה להוריד את רמת הסיכון למחלה חוזרת.

במידה וטיפול הגיע לתוצאה מספקת  - אנו נכנסים ל"שלב התחזוקה".  זהו טיפול ייחודי לאנשים שכבר אובחנו כסובלים ממחלת חניכיים, טופלו בהצלחה, ועכשיו נמצאים בשלב של מניעת חזרתה.  תדירות הפגישות הללו היא אחת ל 2-4 חודשים (ברוב המקרים – שלושה), ובהם אנו מבצעים ניקוי מקצועי של השיניים להסרת כל הרובד וסילוק החיידקים.  כמו כן אנו בודקים את מצב החניכיים.  אחת לשנה יש לבצע בדיקת חניכיים מעמיקה, לראות אם יש שנוי לרעה במצב הדורש התערבות.  המחקרים מראים כי מטופלים אשר מקפידים לבוא לפגישות התחזוקה  – שומרים על שיניים בריאות לשנים רבות.

האם מחלת חניכיים משפיעה על בריאותך הכללית? – כתבה מ"הארץ".

כתובת המרפאה:

רח' מנדלסון 4 פתח תקווה