"הארץ" מוסף בריאות, עודכן ב- 16:39 21/04/2004

טלפון 03-9192343

דואר אלקטרוני: nirshapira.orly@gmail.com :  אתר:  www.perioclinic.co.il

רופא חניכיים נגד מחלת לב

מי שמזלזל במחלות חניכיים - טועה. הן לא סתם מציקות, אלא עלולות להגביר את הסיכון לשלל תחלואים ובהם מחלות לב, סוכרת, לידה מוקדמת וייתכן שאף טרשת נפוצה

מאת ברוריה אתר

איתור מוקדם של מחלות חניכיים וטיפול בהן עשויים למנוע מחלות אחרות או לחלופין לשפר את מצבם של חולים במחלות כמו סוכרת ולב. שכן, מחלות חניכיים הן גורם סיכון להרבה מחלות סיסטמיות (מערכתיות), בהן מחלות לב, לידה מוקדמת של תינוקות במשקל נמוך, סוכרת ובעיות בדרכי הנשימה. כן מסוכנת המחלה לאנשים אחרי שבץ (
CVA).

מחלה נוספת שייתכן כי יש קשר בינה לבין מחלת חניכיים היא טרשת נפוצה. מחקרם של פרופ' ליאור שפירא, מנהל ההתמחות לרפואת חניכיים בהדסה, ופרופ' תלמה ברנר מהמחלקה לנוירולוגיה בבית חולים הדסה, שפורסם ב-"
Journal of Periodontology" ושנעשה בחיות ניסוי, הראה כי זיהום בחיידקי מחלת החניכיים עשוי לעורר את תאי המוח לתגובה דלקתית וכן להגברה בסימפטומים של מחלה דמוית טרשת נפוצה. בעבור מחקר זה קיבלו השניים בשנת 2003 פרס בינלאומי המעניקות מערכות העיתונים המקצועיים למחלות חניכיים.

מחלת חניכיים, מסביר פרופ' שפירא, היא מחלה דלקתית הקשורה לנוכחות של חיידקים בחלל הפה ונגרמת בעקבות הצטברות פלאק, השכבה הבקטריאלית הנוצרת בקביעות מסביב לשיניים. הפלאק הוא הגורם לחניכיים כואבים, נפוחים ומדממים, לריח רע מהפה, לשיניים מתנדנדות ואף לאובדן שיניים. זו אחת המחלות הנפוצות ביותר. היא אחראית ל-80% מן העקירות אצל מבוגרים מעל גיל 30 ומאופיינת ב"תקופת דגירה" אטית ונטולת כאב, מה שגורם בדרך כלל להזנחה ולאבחון מאוחר, כשהעצם כבר נפגעה והשיניים מתנדנדות.

ברוב המקרים, המחלה מתחילה בדלקת. החניכיים נעשים אדומים ונפוחים, וייתכן דימום לאחר צחצוח. כאשר הדלקת נהפכת למחלה המצב בדרך כלל בלתי הפיך.

המחלה נחשבה במשך שנים רבות לבעיה המוגבלת לאזור האוראלי בלבד, מציין פרופ' שפירא, אולם, כאמור, בשנים האחרונות מצטברים יותר ויותר עדויות ומחקרים המראים את השפעתה על הבריאות המערכתית של האדם. הסיבה, לדברי פרופ' שפירא, היא שיש השפעה הדדית בין כל המערכות בגוף; אין מערכת מנותקת. מחלת חניכיים נובעת מזיהום וחומרי הדלקת מתפזרים בזרם הדם ומגיעים למקומות אחרים בגוף. במשך שנים ידעו, למשל, שזיהומים מערכתיים משפיעים על לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך, אולם איש לא ייחס חשיבות לזיהום בפה מבחינה זו.

עכשיו, אומר פרופ' שפירא, עברנו מהשלב המחקרי לשלב ההתערבות (אם כי המחקר עדיין נמשך). כלומר, כיצד טיפול במחלת חניכיים מסייע במניעת המחלות שצוינו לעיל או בטיפול בהן. אחד המחקרים האחרונים, שפורסם לפני ארבעה חודשים ב-"
Journal of Periodontology", הראה שטיפול בחניכיים של נשים הפחית במידה ניכרת את הסיכון למשקל לידה נמוך (פחות מ-2.4 ק"ג). מחקר מבוקר באוניברסיטת אלבמה, שפורסם באוגוסט 2003, בדק 366 נשים הרות שלקו במחלת חניכיים ומצא כי הטיפול בחניכיים בזמן ההריון הביא לירידה של 84% בלידות מוקדמות של נשים אלו.

כך גם בנוגע לסוכרת. כיום מתרבות העדויות לכך שקשרי הגומלין בין הסוכרת למחלת החניכיים הם דו-סטריים. מחקר באוניברסיטת מדינת ניו יורק שנעשה בקרב חולי סוכרת הראה כי טיפול במחלת חניכיים הפחית במידה ניכרת את רמות הסוכר בדמם ואת הצורך בתרופות לאיזון הסוכר. ההשערה היא שהחיידקים של החניכיים המודלקים חודרים לדם, מגבירים את העמידות לאינסולין וכך מעלים את רמת הסוכר בדם.

אשר למחלת לב, מבהיר פרופ' שפירא, אין עדיין די עבודות על יעילות הטיפול בחניכיים למניעה, אך מחקרים רבים מצביעים על קשר בין שתי הבעיות. גברים בני פחות מ-50 הלוקים במחלת חניכיים נתונים בסיכון של יותר מ-70% לפתח מחלות לב כליליות, לעומת בני גילם שהחניכיים שלהם בריאים.

מחקר חדש שנעשה בהדסה הראה כי אכן קיימת התאמה מובהקת בין חומרתה והיקפה של מחלת לב כלילית לבין נוכחות של מחלת חניכיים קשה. כמו כן נמצא קשר מובהק בין התקף לב לנוכחות חיידקים של מחלת החניכיים. החוקרים - פרופ' איילה שטבהולץ, פרופ' אוברי סוסקולני, פרופ' ישראל גוטסמן ופרופ' חיים לוטן - מצאו כי הסיכון במחלת חניכיים כגורם למחלת לב הוא שווה ערך אף לעישון ולרמת שומנים גבוהה.

חוקרים אחרים הצליחו לקחת ביופסיות מהאזורים הפקוקים בעורקי הלב ולהראות שחיידקים המצויים בחניכיים "הסתננו" לזרם הדם והתיישבו באזורים אלו.

במחקר נוסף באותו נושא נעשו תצפיות על 400 גברים בבית חולים גריאטרי במדינת מישיגן בארה"ב. פרופ' וולטר לוש מבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת מישיגן, שמדד את שכבת הפלאק אצל חולי לב, מצא שכמות של חיידק מסוים היתה גבוהה יותר אצלם מאשר אצל בריאים. חיידק זה, המכיל תרכובת שומן ופחמימה, יכול לחדור למחזור הדם ולגרום קרישי דם בעורקים, העלולים להביא להתקף לב. הממצא המחקרי הוא שגברים בני 60 ומעלה, שסבלו מדימומי חניכיים ליד כל שן, היו בסיכון גבוה פי 4.5 ללקות במחלת לב. הוא הדין בשבץ. אחד ההסברים לקשר שבין המחלות הוא זיהומים שונים המשוטטים בדם וגורמים להתעבות דפנות כלי הדם באזורי הלב והמוח.

במחקר אחר שנעשה בקרב 1,094 נבדקים בצה"ל ופורסם בספטמבר 2001 נמצא שיש קשר בין מחלת חניכיים כרונית ובין ריכוז כולסטרול גבוה בדם. הכולסטרול הוא גורם סיכון לטרשת העורקים, שפוגעת בכלי הדם וגורמת מחלות לב ואירוע מוחי. המסקנה, אומר פרופ' שפירא, היא שטיפול במחלת חניכיים עשוי לסייע במניעה של מחלות לב.

בימים אלה נחקר הקשר בין מחלות חניכיים למערכת החיסונית באוניברסיטה העברית. פרופ' מיכל בניאש מהמחלקה לאימונולוגיה של האוניברסיטה ופרופ' ליאור שפירא מהדסה חוקרים את המנגנון המולקולרי המוביל מהחשיפה הכרונית לחיידקי החניכיים ועד להשפעה על המערכת החיסונית. במאמר שפורסם לאחרונה ב-"
Nature Immunology" הם הראו כי החשיפה לחיידקי החניכיים מובילה לפגיעה מולקולרית זמנית בתאי T הנמצאים בטחול (אלה תאי דם לבנים המווסתים תאים אחרים של מערכת החיסון). ייתכן כי פגיעה זו היא חלק מהמנגנון המקשר בין מחלות החניכיים למחלות המערכתיות.

המסקנה מכל אלה, מסכם פרופ' שפירא, היא שטיפול בשיניים ובחניכיים בשלב מוקדם חיוני להפחתת הסיכון למחלות אחרות ובפרט מחלות לב, סוכרת ולידה מוקדמת.

חזרה לדף הבית